Banki i instytucje finansowe są zazwyczaj silnie chronionymi obiektami, z podstawowymi środkami bezpieczeństwa fizycznego, takimi jak uzbrojeni strażnicy, skarbiec bankowy i przyciski antywłamaniowe w nagłych wypadkach. Jednak banki wykorzystują również najnowsze technologie zabezpieczeń, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom banku, klientom i ich aktywom. Od wysokiej klasy, całodobowego monitoringu wideo z analizą, po zaawansowane systemy kontroli dostępu zapewniające łatwy i bezpieczny dostęp do ważnych obszarów banku – istnieje wiele możliwości wzmocnienia systemów bezpieczeństwa dla banków.
Nadzór i monitoring wideo
Systemy kamer bezpieczeństwa CCTV stanowią podstawę systemu bezpieczeństwa instytucji finansowej. Kompleksowy nadzór wideo, obejmujący wszystkie części budynku banku, służy zarówno jako warstwa odstraszająca, jak i jako wirtualny zapis wszystkiego, co dzieje się w banku. Umieszczone w widocznym miejscu kamery – obejmujące drzwi, wyjścia, okienka kasjerskie i wszystkie ważne pomieszczenia w banku – mogą przypominać potencjalnym złodziejom lub włamywaczom, że są obserwowani, a ich twarz jest rejestrowana na kamerze. Dobrze jest umieścić kamery w widocznym miejscu, ale jeśli istnieje obawa o manipulację, mądrzejszym rozwiązaniem może być pozostawienie niektórych kamer ukrytych, co utrudni ich wyłączenie. Widoczne kamery powinny być również umieszczone na tyle wysoko, aby odstraszyć i uniknąć manipulacji lub wyłączenia przez wyspecjalizowanych włamywaczy, którzy mogą starać się je wyłączyć przed próbą rabunku. Istotne jest również monitorowanie obrazu wideo na żywo. Wiele instytucji finansowych posiada już pracowników ochrony i monitoringu, którzy obserwują obraz wideo w poszukiwaniu podejrzanych zachowań i incydentów oraz są gotowi do reagowania w czasie rzeczywistym. Mniejsze banki mogą jednak skorzystać z usług zewnętrznej firmy monitorującej, która może obserwować obraz wideo z pewnej odległości i w ciągu kilku minut wysłać odpowiednie służby. Aby uzyskać jak najwięcej z ich systemu nadzoru CCTV, większość banków będzie prawdopodobnie chciał zainstalować kamery bezpieczeństwa 4k. 4k UHD zapewni rozdzielczość i wyrazistość potrzebną do wydobycia szczegółów, takich jak twarze, w przeciwieństwie do niewyraźnego obrazu pozbawionego dobrej widoczności. Analityka wideo może również odegrać rolę w bezpieczeństwie, jeśli pozwoli na to budżet i logistyka. Podobnie jak w handlu detalicznym, gdzie pomagają śledzić i identyfikować podejrzane zachowania i osoby wysokiego ryzyka, analityka wideo i oprogramowanie mogą pomóc pracownikom ochrony zauważyć podejrzane zachowania i incydenty, uzyskując wczesny skok na sytuację.
Zobacz koniecznie:
- bariera mikrofalowa https://rcse.pl/bariery-mikrofalowe/
- czujnik ruchu zewnętrzny alarm https://rcse.pl/varya-perimeter/
Potrzeby w zakresie przechowywania danych z nadzoru wideo
Instytucje finansowe zazwyczaj posiadają szczegółowe, kompleksowe dzienniki nagrań z monitoringu wideo na wypadek sytuacji awaryjnych. Chociaż nie istnieją przepisy określające czas, przez jaki bank musi przechowywać nagrania z monitoringu, większość instytucji przechowuje je na miejscu przez zwyczajowe 90 dni, co jest wystarczająco długim okresem na pokrycie większości pojawiających się incydentów. Niektóre banki decydują się na dłuższe archiwa – 180 dni lub więcej – dla większego spokoju ducha. Po upływie 90 lub 180 dni materiał wideo jest często archiwizowany na zewnętrznym serwerze pamięci masowej, gdzie może być dostępny nawet przez kilka lat. Jest to jednak uzależnione od preferencji, potrzeb i budżetu konkretnego banku. W zależności od tego, czy bank nagrywa w Full 1080p HD, czy przeszedł na kamery o rozdzielczości 4k, ile kamer wykorzystuje i oczywiście w jakim systemie nagrywa, bank może mieć do dyspozycji od kilkudziesięciu terabajtów materiału do kilkuset na długoterminowe przechowywanie – co może wymagać całego systemu opartego na serwerze.
Alarmy antywłamaniowe i monitoring
Bezpieczeństwo nie kończy się wraz z końcem godzin pracy banku. Bezpieczeństwo klientów i aktywów banku zależy od czujnych, całodobowych działań prewencyjnych. Oprócz obchodu na miejscu i monitorowania przez ochroniarzy, ważne jest również, aby banki posiadały odpowiednie systemy alarmowe i monitoring. Monitoring wizyjny będzie nagrywał przez całą noc, obejmując obwód budynku, drzwi, okna, tylne wejścia, skarbiec, a także wszystkie korytarze i główne lobby. System CCTV powinien być podłączony zarówno do wewnętrznego systemu bezpieczeństwa z dyżurnym personelem, jak i do zewnętrznego systemu monitoringu, który będzie w stanie skontaktować się z policją w przypadku włamania. Dodatkowo, aby zapobiec włamaniom, banki powinny posiadać hermetyczne i kompleksowe systemy alarmowe, zawierające czujniki otwarcia drzwi i okien, a także czujniki zbicia szyby, aby objąć każdy potencjalny punkt wejścia. Dodatkowo należy zainstalować czujniki dymu i ognia w celu ochrony przed fizycznymi uszkodzeniami i katastrofami. Systemy bezpieczeństwa banków to skuteczna ochrona przed potencjalnymi zagrożeniami. Kamera jest w stanie wychwycić wiele szczegółów, co jest niebywale ważne w przypadku konieczności rozpoznania sprawców włamania.